För drivna akademiker finns alltid jobb


I Exjobb-poolen hittar den nyfikne förslag från företag och organisationer över hela landet. Du kan lägga in egna förslag på examensarbeten eller uppsatsämnen direkt i deras pool (tyvärr inte en sådan som man badar i).

Var lite visionär och försök hitta framtida marknader eller sådant som har ett samband med befintliga marknader redan idag. Att bli kunnig och nischad är ofta ett steg i rätt riktning, stort som litet. Tänk på att det bör finnas pengar för en potentiell arbetsgivare någonstans i värdekedjan eller i processen. Ett annat spår är ”social responsability” som indirekt tankar ett bolag med goodwill. Bli bara riktigt bra på något som arbetsmarknaden vill ha.

Slutsats: Det finns ALLTID plats på arbetsmarknaden för den som är bäst på någonting!

Annonser

2 svar

  1. Sådant gillar jag att läsa, mer sånt! 🙂

  2. Vill inte vara den som är negativ men min uppfattning är detta är en sanning med modifikation.
    Även om tanken stämmer teoretiskt så det sällan företag och organisationer är lika öppna för idéer och uppslag som man vill tro, eller för den delen, dom själva predikar om.

    Företagskulturen på många företag är så upptagen av sig själv att nya intryck och idéer sällan hittar fram eller fortfarande är attraktiva när dom väl gjort det.

    Vi har mängder av exempel på detta (Ericsson, Tetra Pak etc). Detta innebär INTE att företagen inte är framgångsrika, men det är fortfarande en brist i utveckling och nytänkande i hela den svenska marknaden.

    Våra teknikbolag är fortfarande extremt ingengörssyrda, inte marknadsfokuserade.

    Tanken på att tillsätta personal på en tjänst med en intressant men men ”annorlunda” bakgund eller kunskap för att skapa nya och intresanta infallsvinklar och utmaningar är i det stora otänkbar idag.

    I min mening är vi helt enkelt fastlåsta och traditionella i Sverige i jämförelse med många andra länder.

    Sen har vi dom som provar (bl aIKEA, H&M) och det är också dom som flyttat fram positionerna och ompositionerat sina varumärken och på så sätt ökat möjligheterna för långsiktig överlevand.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: