Tips: Så behåller du jobbet trots tuffa tider


Om lediga jobb och hur du behåller ditt jobb

Om lediga jobb och hur du behåller ditt jobb

Den emineneta tidskriften Business Week har sammanställt tips på hur man klarar sig kvar på jobbet inför de nedskärningar som väntar på många företag. Arbetsgivarna värderar framför allt din kapacitet. Det handlar inte så mycket om dina kunskaper eller det arbete du utför från dag till dag utan om dina kvaliteter i stort. Bara för att företagsledningen på din arbetsplats har sagt att det inte kommer några nedskärningar ska du inte lita på det, förändringar kan ske snabbt. Därför måste du vidta förebyggande åtgärder.

1. Kom för det första ihåg att det inte är dig det handlar om

Fokusera helt på företagets framgångar, inte på dina egna. I tider av utmaningar är det sista arbetsgivaren vill att ta hand om de anställdas oro. Ett företag vill ha osjälviska, samarbetsvilliga medarbetare som helst överträffar förväntningarna. Du ska akta dig för att bli en energitjuv.

2. Bli en mästare på att hantera förändring

Den absolut viktigaste egenskapen att utveckla i nuläget är förmågan att hantera förändringar. Du ska vara flexibel och ha ett öppet sinne. Acceptera allt som ledningen beslutar. Om de ändrar sig, igen; förändra produktmixen, lägg till nya mål eller förändra strategi. Säg ja till allt de beslutar. Genom att motsätta sig förändringar gör du nämligen livet svårare för företagsledningen och för alla andra på företaget. Acceptera att din utgiftsbudget krymps och att du får färre underställda. Acceptera att du har mer att göra, men mindre resurser än vad du hade för ett år sedan.

3. Jobbet är allt

Visa din hängivenhet till arbetet och din arbetsgrupp genom att åta dig uppgifter som egentligen ligger utanför ditt ansvarsområde. Hjälp till att packa varor, sköt din egen kalender, för anteckningar på mötet och så vidare. Inget får vara dig främmande. De saker du gör utöver dina vanliga arbetsuppgifter kommer att vara till din fördel när det ska skäras ned. Glöm fina titlar, imponerande meriter och cv – och ditt ego.

4. Skvallra inte

När det är svåra tider ska du undvika att skvallra och snacka skit. Företaget vill inte ha anställda som grupperar sig enligt principen ”vi och dem”. Arbetsgivare värdesätter passionerade slitvargar vars positiva attityd bidrar till att lyfta stämningen på arbetsplatsen. Håll med andra ord tyst om dina negativa tankar. Håll dig till mantrat; klaga inte!

5. Oskrivna regler ristade i sten

Kom tidigt, gå hem sent. Alla lägger märke till dem som går hem på slaget 5, eller tidigare, eller de som tar långa luncher och kafferaster. Se till att inte få rykte om dig att vara en sådan som aldrig svarar på mail eller inte ringer tillbaka. Följ upp alla frågor. Ledningen ser vad du gör.

6. Vänta inte på att någon annan ska lösa dina problem

Din chef vill höra hur organisationen kan trimma kostnaderna, få leveranserna att fungera bättre, hitta nya kunder, förbättra processerna, motivera medarbetarna och så vidare. Studera konkurrenterna, läs på, fråga runt hur du kan bli bättre på det du gör. Ditt mål är att förvissa dig om att det skulle bli ett stort tomrum om du inte längre var anställd på företaget, gör dig oumbärlig.

7. Öppenhet är a och o

Var helt öppen med vad du arbetar med. Undanhåll ingen information. Säg till om du inte har tillräckligt att göra. Be om att få fler uppgifter, eller ännu bättre; föreslå projekt du kan ta dig an som ger god avkastning. Ju ärligare ledningen uppfattar att du är, desto större är chansen att de litar på dig och att du får viktigare arbetsuppgifter. Genom att vara ärlig bygger du relationer, mer än bara genom hårt arbete.

8. Skaffa vänner på nya avdelningar

Personal- och finansavdelningen är två avdelningar som kan ha en avgörande betydelse för din karriär. De vet en hel del om dig som kan påverka hur du upplevs på företaget. Gör dig bekant med de människor som jobbar där, fråga dem till råds och se till att göra lite reklam för dig själv. När beskedet om neddragningarna kommer är du inte ett okänt namn för dem.

9. Använd sociala nätverk

Uppdatera dig. Säg inte att du inte twittrar eller att du inte är med på Facebook. Lär dig olika mobilapplikationer och olika kommersiella plattformar för att hålla dig ajour. Låt inte chefen ersätta dig med en yngre medarbetare på grund av att du inte är tillräckligt insatt i tekniken. Fråga vänner eller familjemedlemmar om hjälp för att komma in i den här världen om den är okänd för dig.

10. Träna och sköt dig

Friska och vältränade människor är ofta trevliga att ha i sin närhet. Sportiga anställda har ofta höga mål för sig själva både på jobbet och fritiden. De blir inte så lätt trötta eller pressade av en kort deadline och de är sällan sjuka. De är ofta lugnare och mer produktiva. Med andra ord ska du se till att få tillräckligt med sömn, äta bra, motionera och undvika att dricka för mycket kaffe och alkohol. Det är väl investerad tid, och pengar, som kommer att ge utdelning både till dig och din arbetsgivare.

Allstå: Gå nu igenom samtliga punkter på listan och betygsätt dig själv. Inom vilka områden är du mer än godkänd, på vilka är du ok och inom vilka områden måste du bättra dig. Hur många bockar blev det?

Annonser

Ett svar

  1. Toppen checklista! Tror särskilt att nr 4 lönar sig i längden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: