Tips: CV för nyutbildade

Lär dig att sälja in dina kunskaper

Lär dig att sälja in dina kunskaper

Vi får ofta mail från arbetssökande som vill ha hjälp med att strukturera en CV. Ett CV är personligt och därför kan man inte ge den ”riktiga” lösningen på, hur ett CV ska se ut. Man kan dock ge några riktlinjer. Ett CV kan utformas på olika sätt:

Funktionsuppdelat CV – Här framgår det vad man kan, vilken kompetens man har och arbetslivserfarenheter.
Kronologiskt CV – Det klassiska CV som fokuserar på datum/år och tidigare arbetsgivare.

Det är viktigt att man anpassar sitt CV till det arbete man söker. Det är lättast att anpassa ett funktionsuppdelat CV. I det kronologiska CV är man bunden av den kronologiska ordningen.

Om man önskar anpassa sitt funktionsuppdelade CV till ett konkret arbete eller företag, kan man ändra på ordningen av kvalifikationerna så att de passar till det aktuella arbetet. Om man t.ex. söker arbete som projektmedarbetare, ska sam- och projektarbete vara några av de första rubrikerna, men de ska längre ner på listan om det är ett annat slags arbete man söker.

Ett CV ska ge information om din studietid, dina resultatet och eventuella arbeten du haft under den tiden. Det är viktigt att karaktärisera sin studietid och således ge mottagaren ett positivt intryck av dig själv och dina kunskaper. Det får gärna framgå, vad som är speciellt med din studietid.

Kom också ihåg eventuella erfarenheter ifrån försvaret, sportklubbar, föreningar, studentorganisationer och annat relevant arbete. Undvik att göra ett ”gravstens CV”, vilket betyder ett CV som bara radar upp titlar och datum. Gör hellre ett funktionsuppdelat CV.

Ett CV bör innehålla följande:

översikt
personliga data (namn, födelsedatum eller ålder, adress och tel.nr. samt eventuell e-mail)
kvalifikationer (yrkesmässiga)
arbetslivserfarenhet (tidigare arbetsgivare)
utbildning
språkkunskaper
IT-kunskaper
andra upplysningar (personliga kvalifikationer, fritidsintressen, personliga data, m.m.)
Exempel på ett funktionsuppdelat CV

——————————————————————————–

Namn Efternamn
Adress
Postnummer Ort
Tel.nr.:

CV

KVALIFIKATIONER

Min primära kompetens omfattar:

praktisk ledarerfarenhet
erfarenhet av försäljning i butik
erfarenhet av ekonomi, redovisning, fakturering, etc.
erfarenhet av olika administrativa arbetsuppgifter, sammanställning och redigering av tränings- och undervisningsmaterial, m.m.
kännedom till områden inom Human Resource Management

Jag har bl.a. arbetat med projekt inom:

arbetsmiljöanalyser
kulturanalyser
internationell HRM

ARBETSLIVSERFARENHETER

1996 – 2000 Chef på restaurant ”Den goda maten”
Daglig ledning av personalen
Olika administrativa arbetsuppgifter samt inköp
Kassaredovisning

1993 – 1996 Butiksbiträde i ”Klä dig fint”, försäljning av kläder

UTBILDNING

1998 – 2000 MBA på Handelshögskolan, Göteborg
Examensarbete: Human Resource Management

1993 – 1996 Civilekonom på Handelshögskolan, Göteborg

1990 – 1993 Student på Glada skolan, Småstad

SPRÅKKUNSKAPER

Talar och skriver flytande engelska
Kunskaper i tyska

IT

Kunskaper i IT på användarområdet , motsvarande datakörkort (ECDL)

ANDRA UPPLYSNINGAR

Jag är 26 år gammal och bor ihop med min man. Vi har inga barn. Jag är mycket utvecklingsorienterad och har lätt för att lära nya saker. På min fritid dyrkar jag fitness och seglar gärna när tillfälle erbjuds.

Annonser

Jobbcoachen: 10 tips som förhindrar utbrändhet

God kondition och positiv energi motverkar utbrändhet

God kondition och positiv energi motverkar utbrändhet

Det gäller som alltid att hitta seriösa aktörer när man letar jobbcoach. En organisation som kan ta hand om dig och din situation. Professionella jobbcoacher som kan skapa balans i ditt liv. Här kommer 10 konkreta tips som hjälper dig att motverka utbrändhet. Om du redan är ur form kan du ha nytta av dessa rader. Mycket av de som du läser här känns självklart men då ska man komma ihåg att det ofta är det enkla som är det svåra. Ibland kan en inspirerande och billig resa vara ett sätt att få ny energi.

1. Du är viktig
Ta hand om dig själv eftersom det bästa du kan ge människor i din omgivning är dig själv i bra form. Ta reda på vad du behöver för att få den energi som gör att du orkar med det liv du lever – och se sedan till att ge dig det.

2. Lita på din inre röst
En vanlig orsak till att vi bränner ut oss är att vi inte vågar lita på vår egen inre röst. Vi jämför oss med andra och försöker alltför mycket anpassa oss efter deras behov, krav och förväntningar. Lyssna på vad din inre visdom säger dig. Låt den leda dig steg för steg till ett bättre liv.

3. Glädjen som drivkraft och kompass
Det är inte kamp som gäller längre. Kampen och lidandet ska bytas ut mot glädje och lust. Att följa glädjen i sitt hjärta är att leva. Det ger också kraft. Låt glädjen fatta besluten åt dig. Fundera på vilka saker som gör dig glad. Se sedan till att göra just dessa saker så ofta du kan, så att du fyller på dina energidepåer.

4. Påfyllning
Omge dig med människor som gör dig glad och ger dig påfyllning. Det är också tillåtet att i denna process välja bort dem som inte är bra för dig. Människorna i din omgivning får inte bara ta av din kraft. Du ska inte behöva vara starkast hela tiden – det orkar ingen med i längden.

5. Be om hjälp
Försök att släppa dina höga krav på dig själv. Du är inte dum, svag eller misslyckad om du ber om hjälp. Be om hjälp från dig själv, från andra medmänniskor eller kanske från högre krafter.
Du är aldrig så ensam som du tror. Allt blir så mycket lättare när du inser det. Du behöver inte gå hela vägen mot ett bättre liv alldeles ensam.

6. Träna dig på att ta emot
Öva på att ta emot. Då får du kraft och energi att vända tillbaka. Träna på att lära dig att njuta av sådant som inte kräver så mycket, som att se på något vackert, se en inspirerande film, känna solen värma huden eller kanske äta eller dricka något riktigt gott.

7. Få ur dig
Att dela sin verklighet med andra är viktigt. Ensamma kan vi inbilla oss de mest konstiga saker om oss själva och livet. Vi behöver läka känslor genom att få dem ur oss. Prata med andra och dela med dig av din utvecklingsprocess. Det kan vara din partner eller dina vänner. Men var försiktig med att hela tiden älta dina problem. Om du har stort behov av att få tala ut kan du fördela tiden mellan flera personer eller söka upp en ”proffssamtalare”.

8. Mer personlig utveckling
En mening med livet är att vi ska utvecklas som personer hela tiden. Processen tillbaka från utbrändhet kan bli en positiv vändpunkt.

9. Skaffa kunskaper
Läs mer om stress och utbrändhet. Gå på föredrag. Fråga andra som bränt ut sig. Fråga läkare, sjukgymnaster – alla du möter som kan tänkas veta något. Man får aldrig reda på något om man inte frågar.

10. Ge dig tid
Det tar tid att läka sin kropp och komma igen. Förmodligen tar det längre tid än vad du hade tänkt dig – men du har ägnat lång tid åt att bryta ner dig också. Tidsfaktorn är oviss när både kropp och själ är sargad. Många försöker bli friska alltför snabbt. Eller också känner de sig piskade av situationen på arbetet, antingen rädslan för att förlora jobbet eller ekonomin hemma.

Här vill vi förmedla ett viktigt råd!
Gå inte tillbaka för tidigt till arbetet. En del av läkeprocessen är också att ha tid att bara vara och våga göra ingenting. För ofta har vi varit översysselsatta under lång tid och det är risk att vi fortsätter med det. Vi har glömt hur man gör ingenting.

SvD I  Aftonbladet I  DN